TREBALLS


TALLERS DE CICLE INICIAL



Els nens i nenes de primer i segon fem TALLERS, una activitat intercicle, els dijous a la tarda, en la que repartim els infants de tot el cicle en grups, per treballar activitats curriculars de caràcter manipulatiu, lúdic, experimental, motivador... 
Aquí us en deixem una petita mostra.


Taller “Jocs de taula

Característiques dels jocs que hem escollit:

- Els jocs que utilitzem al taller són jocs col·lectius, on hi ha 2 o més jugadors.
On l'infant, al jugar, ha de resoldre algunes operacions mentalment.
Els jocs no depenen només de l'atzar, hi ha la possibilitat que els jugadors, a través de        diversos raonaments lògics, descobreixin i apliquin estratègies de joc que els fan                  augmentar les possibilitats d'èxit.
El tipus de material utilitzat són cartes, daus, fitxes i taulers.
La durada d'una partida ha de ser curta.
Respecte la procedència del joc; s'escullen jocs clàssics.

En quant al tipus de normes han de ser poques i senzilles de comprendre. 



I què pretenem amb aquest taller?
·     Evidenciar que és possible divertir-se  al mateix temps que s’aprèn matemàtiques.
·     Avançar en coneixements de càlcul mental.
·     Descobrir i aplicar estratègies afavoridores de joc a través del raonament lògic.
·     Col·laborar amb els companys i companyes per dur a terme la tasca conjuntament.





Jugant a jocs de taula, els alumnes aprenen també  a:
·    Respectar les regles d'un joc. 
·    Acceptar el perdre i guanyar. 
·    Explicar les regles d'un joc als companys/es.
·    Esperar el torn. 
·    ... 





Taller “Escacs

Els escacs són un joc apassionant, llegendari, mil·lenari...

Els nens i nenes de 1r i 2n  están molt motivats i il·lusionats en aprendre a jugar als escacs i practicar noves jugades. És un bon moment per compartir, aprenen entre companys i companyes!
Durant quatre sessions cadascú arriba a diferents nivells d’aprofundiment del joc.
Jugar als escacs ens ajuda a  treballar:

- La presa de decisions.
- La previsió de les conseqüències abans de fer els actes.
- La codificació i l'abstracció (anotació de jugades, lectura de partides...).
- La igualtat de sexes i cultures, ja que es practica a totes les edats i a tot el món.

i també ens permet desenvolupar:  

- La part cognitiva de les matemàtiques.
- La comprensió lectora.
- El coneixement personal.
- L'autoestima.

I no només això!! També ens desperta la imaginació, afavoreix la capacitat de concentració, reforça les actituds del silenci, tranquil·litat i quietud i fomenta el respecte vers el contrincant.
Per introduir el joc d’escacs primer hem de conèixer el tauler, nombre i nom de caselles; després les peces, quantes n'hi ha, el seu nom i el moviment que pot fer de cadascuna d’elles. Ja podem començar a jugar!! Això ho fem amb un programa interactiu i amb la pissarra digital ho posem en comú. Després ja podem passar al tauler. 





Taller “Instrumentació

En aquest taller el més important és que els nens i nenes gaudeixin de la música i respectin els instruments i els companys i companyes. 
Aprenen quins són els instruments de plaques (carilló, xilòfon i metal·lòfon), els tipus de sons diferents que poden fer, i també a: 
- Tocar aquests instruments amb la tècnica adequada (baquetes específiques per a cada un, com s'han d'agafar, en quin lloc s'ha de picar, com hem de col·locar els braços...).
- Identificar les notes musicals als diferents instruments.  
- Tocar una melodia d'una cançó coneguda i cantar alhora. 
- Fonomímia amb les notes do, mi i sol.
- ... 



Els nens i nenes fan de directors d'orquestra. Parteixen del modelatge de la mestra i després es posen davant el grup i fan el paper de director/a. Les indicacions són senzilles i tots són capaços de fer-ho amb èxit, i la resposta dels companys/es que estan tocant és sempre molt respectuosa i positiva. 




       El taller incorpora una part de creativitat en la que els i les alumnes creen la seva pròpia partitura per després, per parelles, interpretar-la davant els companys. Aquesta activitat reforça també l'autonomia personal i l'autoestima, així com el treball en parella (escoltar el company/a, crear una melodia conjunta...). 




     Taller "Biblioteca"


     A la nostra escola, la Biblioteca és un lloc especial on s’amaguen històries màgiques i on descobrim dades sorprenents sobre els projectes que treballem a les aules. Allà fem una activitat que ens encanta, els Tallers de Biblioteca, on aprenem a ser uns autèntics exploradors de biblioteca: repassem totes les normes de funcionament i entenem com s’organitza una biblioteca, per tal d’esdevenir usuaris competents i autònoms.


Al Cicle Inicial parlem de com ens hem de comportar en una biblioteca, treballem la diferència entre llibres d’imaginació i de coneixement, i aprenem a llegir les portades dels llibres per entendre conceptes importants: autor/a, il·lustrador/a, col·lecció, editorial... Per treballar tot això, elaborem un dossier amb fitxes que ens ajuda a assimilar tot allò del què anem parlant al llarg del taller.



     Però els Tallers d’Exploradors de Biblioteca tenen un valor afegit que és, de fet, el que més ens agrada: parlem de la imaginació, del gaudi de la lectura, de la màgia dels llibres. Per això sempre comencem la sessió amb l’explicació d’un conte molt especial relacionat amb l’amor als llibres, el valor de saber llegir i escriure, el poder de les paraules.... Aquest any, a Cicle Inicial, hem sentit històries precioses...


Taller "Experiments"


     És un taller on els infants treballen amb diferents materials i imants especialment pensats per investigar. Tot jugant, analitzen les propietats magnètiques de la matèria. Diferencien quins materials són atrets pels imants i quins no:





    Descobreixen que les forces magnètiques posseeixen la propietat de travessar tot tipus de materials, com: 

- El nostre cos:



- El cartró i el paper:












                   
                   - L’ aigua:


                  
                   - La roba:


         Comproven que els imants tenen una naturalesa bipolar. Senten  les forces d’atracció i            repulsió:


      Després d’un sessió d’experimentació pensem per a què es fan servir els imants a la                 nostra vida: pensem en els imants de la nevera, en els jocs... Les següent sessions les               dediquem a fer un imant per a la nevera i un missatge per a la família:


        També fabriquem un joc per pescar peixos! 


        Durant tres sessions hem après moltes coses sobre els imants!!!
         
      La última sessió la dediquem a observar la caiguda dels cossos. Fem hipòtesis sobre perquè   els objectes cauen cap a terra i no es queden flotant a l’aire. Quins objectes arribaran primer a terra i perquè hi ha cossos que son més lents?
  

















No hay comentarios:

Publicar un comentario